W środku znajdziesz:

A. Praktyka obserwacyjno-asystencka – I semestr (60 h)

Główne cele:

Poznanie struktury i organizacji placówki oświatowej (przepisy, dokumenty, plany pracy)

Analiza funkcjonowania zespołu specjalistów wspierających uczniów ze SPE

Hospitowanie zajęć (min. 30 h) związanych z kierunkiem studiów

Kluczowe zadania:

Obserwacja dokumentacji (IPET, WOPFU)

Rozmowy z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami

Poznanie form wsparcia: zajęcia lekcyjne, wychowawcze, pozalekcyjne

Dokumentowanie obserwacji w dzienniku praktyk

Zrozumienie zasad wsparcia uczniów z różnymi zaburzeniami (ASD, ADHD itd.)

B. Praktyka asystencko-pedagogiczna – II i III semestr (120 h)

Główne cele:

Rozwijanie praktycznych umiejętności w pracy z uczniem ze SPE

Samodzielne planowanie i prowadzenie działań wychowawczo-terapeutycznych

Współpraca z nauczycielem prowadzącym i zespołem pedagogicznym

Najważniejsze obszary:

Obserwacja (bierna):

Obserwowanie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych


Monitorowanie zachowań i interakcji uczniów ze SPE

Analiza komunikacji interpersonalnej w klasie

Obserwowanie pracy nauczyciela – metody, środki dydaktyczne, przestrzeń

Ocena bezpieczeństwa, dyscypliny, oceniania

Asystowanie (czynna obecność):

Pomoc w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, SI i wychowawczych

Usprawnianie funkcji zaburzonych u uczniów ze SPE

Przygotowywanie materiałów i pomocy dydaktycznych

Współpraca przy stosowaniu TIK i organizacji przestrzeni klasy

Współudział w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Pełnienie roli terapeuty pedagogicznego:

Diagnozowanie sytuacji w grupie i potrzeb uczniów

Poznanie sytuacji społecznej i edukacyjnej uczniów

Samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-terapeutycznych

Organizowanie zajęć integracyjnych i profilaktycznych

Indywidualna praca z uczniem – dostosowana do rodzaju trudności

Opieka nad uczniami także poza terenem szkoły

Tworzenie scenariuszy zajęć, planowanie lekcji

Dostosowanie metod i komunikacji do potrzeb ucznia

Diagnozowanie poziomu wiedzy i postępów

Refleksja i analiza:

Prowadzenie dokumentacji praktyki

Konfrontowanie teorii z praktyką

Ocena własnych mocnych i słabych stron

Analiza przebiegu działań i realizacji celów

Konsultacje z opiekunem i wymiana doświadczeń w grupie słuchaczy
dziennik praktyk pedagogicznych
praktyki pedagogika specjalna
praktyki integracja sensoryczna
praktyki korekcyjno kompensacyjne
gotowy dziennik praktyk
praktyki z uczniami ze SPE
dokumentacja praktyk pedagogicznych
wzór dziennika praktyk
praktyki nauczycielskie SPE
praktyki z IPET i WOPFU
praktyki student pedagogiki
scenariusze zajęć SPE
praktyki edukacja specjalna
hospitacja zajęć SI
dziennik praktyk dla nauczyciela wspomagającego
praktyki pedagogiczne gotowe materiały
praktyki zawodowe pedagogika specjalna
praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
praktyki pedagogiczne w przedszkolu integracyjnym
materiały dla studentów pedagogiki
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź