„Czytanie ze zrozumieniem” nie musi być nudne!
- Liczba stron: 41
- Wiek odbiorcy: +10 lat
- Wysyłka: Darmowa
- Format pliku: PDF do własnego wydruku
Czytanie ze zrozumieniem to nie tylko szkolne zadanie, ale również umiejętność, która ma szerokie zastosowanie w życiu. Jest korzystne zarówno dla rozwoju umiejętności językowych, jak i analitycznych.
Czytaj, bo takie zadania będą później w szkole!”
„Czytaj, bo z roku na rok jest coraz więcej szkolnych lektur!”
„Czytaj, bo czytanie ze zrozumieniem to podstawa!”
„Zależy mi, żebyśmy zrobili to zadanie.”
I tak dalej, i tak bez końca. Można używać różnych metod a uczniowie i tak powiedzą, że czytanie ze zrozumieniem ich męczy.
Oczywiście nie wszyscy.
Jednak nie oszukujmy się – sporo uczniów ma duże problemy z czytaniem.
Temat rzeka. Ile uczniów, tyle powodów.
Ja dzisiaj odpowiem na pytanie: co jest tak zniechęcającego w zadaniach typu „czytanie ze zrozumieniem”, że uczniowie aż tak ich nie lubią?!
Po pierwsze.
Nudny tekst. Zwykle jest to opowieść o jakimś wynalazku, fragment wycięty z życia poety albo coś, co ma przypominać felieton (ale wciąż jest bardzo nudne). Dla osoby dorosłej może być to ciekawe, jednak tworząc materiały dla dzieci należy przede wszystkim pamiętać o tym, że jest to właśnie dla dzieci.
Uczniowie nie lubią czytać o czymś, co ich nie interesuje.
Po drugie.
Długi tekst. Niektóre słowa są niezrozumiałe, co powoduje dodatkowy demotywator. Nie czarujmy się – większość uczniów nie czyta zbyt wiele w domu, czego efektem jest ograniczony zasób słownictwa.
Przygotowałam zestaw 40 prostych i krótkich tekstów, do których jest tylko jedno zadanie: ułóż wydarzenia w odpowiedniej kolejności.
Żeby było jeszcze ciekawiej, teksty to epizody z życia grupy znajomych z jednego liceum.
Z każdym opowiadaniem poznajemy uczniów coraz bardziej.
Na początek ten zestaw sprawdzi się idealnie!
✨ Ania – zakochana w literaturze dusza artystki.
✨ Kasia – tajemnicza i nieśmiała, ale pod wpływem charyzmatycznej Igi.
✨ Wojtek – serdeczny, choć skryty, zawsze gotów na wsparcie.
✨ Kamila – z filiżanką herbaty w ręku tworzy literackie arcydzieła, przyjaciółka Anety.
✨ Iga – iskra, która rozświetla każde pomieszczenie, królowa szkolnego korytarza.
✨ Karolina – niezastąpiona kuzynka Zosi, zawsze gotowa pomóc.
✨ Jola – bardzo wrażliwa, ceni sobie spokój.
✨ Pani Aneta – nauczycielka z pasją do górskich wędrówek i tajemniczego Roberta.
✨ Michał – niepokonany mistrz w „kamień, papier, nożyce”.
✨ Marek – młody altruista, który wnosi światło do życia seniorów.
✨ Kuba – geniusz z niezwykłą pracowitością, przyjaciel Jacka.
✨ Robert – tajemniczy mężczyzna, który skradł serce Anety.
✨ Zosia – bystra i ciekawska, mała odkrywczyni świata.
✨ Jacek – atleta z sercem na dłoni, choć nauka to nie jego mocna strona.
✨ Ciotka Hanka – kobieta o stalowym charakterze, z historią pełną tajemnic.
✨ Pani Monika – spokojna nauczycielka.
- podczas rewalidacji
- na zajęciach z języka polskiego
- jako alternatywa dla tradycyjnego czytania ze zrozumieniem
- dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- na terapii pedagogicznej
GALERIA |
|
Kategorie ogólne | Edukacja specjalna |
Klasa/wiek | Klasa 4, Klasa 5, Klasa 6, Klasa 7, Klasa 8, Szkoła ponadpodstawowa |
Przedmiot | Inne |
Dokumenty | |
Pliki graficzne | .jpg |
Pliki wideo | |
Pliki audio | |
Download Tag | ćwiczenia, Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, jezykpolski |
Instrukcja | |
Liczba stron wraz z stroną tytułową | 41 - 50 |
Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Nie |
Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne) |
Dodatkowe notatki dla rodzica | |
Średni czas aktywności | do 15 min |
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź